STIP 2024

Dag 1: En we zijn weg!

6TBW (Biotechnische Wetenschappen) en 6TTW (Techniek-Wetenschappen) zijn vertrokken voor hun 17-daagse Erasmusstage in Italië! Veilig geland in Rome en na wat perikelen toch beland in de berghut nabij Rieti. Onder andere Rome, Perugia, buffels, mozzarella, saffraan en wijn wachten op ons.

Dag 2: Op de eerste echte werkdag van de Leonardostage in Italië bezoeken we de proefhoeve van de universiteit van Perugia: het Centro Appenninico in Rieti.

Na een koude nacht met sneeuw werden we warm verwelkomd door het zonnetje en onze gidsen Valerio en Simona. Op de proefhoeve wordt onderzoek gedaan naar verschillende variëteiten van gewassen als graan en aardbeien. We ervaarden ook de geurexplosie bij de extractie van etherische olie uit rozemarijn. Drie kilo plantaardig materiaal en 2,5 liter water levert slechts 20 ml olie op, maar wat een krachtig goedje is dat!

Dag 3 van de Erasmusstage 6TBW-6TBW in Italië: Hoe maak je mozzarella?

Vandaag waren we bevoorrecht om live mozzarellabolletjes te zien geboren worden. Van de koeien die de melk leveren, over de fermentatie van de melk en het vormen van de kaas, boer Marco legde het ons allemaal met veel plezier uit.

Bij het avondeten als voorgerecht: kakelverse mozzarella met tomaat en basilicum! Hoofdgerecht: Wraps met kip!

Ons Italiaanse avontuur is alvast fantastisch begonnen!

Meer foto's.

Dag 4: Op de Bevrijdingsdag in Italië zijn vele winkels en bedrijven dicht, maar kan er wel heerlijk gewandeld worden in de bergen. Wij deden daarvoor sneeuwschoenen aan en trokken met gids Irina naar de flanken van Monte Terminillo. We leerden er over de verschillende bossen en observeerden diersporen.

Dag 5: Na vandaag kunnen we ook antwoorden op de vraag ‘Hoe maak je bier?’.

Voor de TBW’ers gesneden koek, voor de TTW’ers een hardere noot om te kraken.

We zagen in brouwerij Alta Quota de schrootmolen, de maischtank en de vergistingstank. De vulmachine was druk aan het werk, tot en met het plaatsen van de kroonkurkjes toe. Naast gewoon graan verwerkt men ook onverkocht brood en snoeiafval van olijfbomen in speciale bieren. Een mooi staaltje van het circulair denken in dit bedrijf. Natuurlijk sloten we af met een proevertje: IPA, met chips en brood met olijfolie en zout. Mmmmm!

Meer foto's.

Op dag 6 moesten we vroeg uit de veren om de berg af te rijden en de trein te nemen naar Rome. Van 2° naar 24°, de shorts kunnen uit de valies!

Met de metro gaan we naar Vaticaanstad. Op het moment dat we daar aankomen staat er een ellenlange rij en dus slaan we de basiliek maar over.

We lopen langs de Engelenburcht richting het Colosseum, een eeuwenoud amfitheater waar meneer Brootcoorens ons boeide met de verhalen over de gladiatoren, beestengevechten en een vechtende keizer met een leeuwenkop. Ook bij het Foro Romano krijgen we een leuk verhaal, deze keer over de Vestaalse maagden. Na het over-de-koppen-lopen bij de Trevi-fontein kunnen we op ons gemakje een restaurantje zoeken en lekker eten. Een lange, maar intense dag.

Dag 7: Het wordt tijd om onze stek in Terminillo te verlaten. Alles ingepakt en opgeruimd, rijden we naar Perugia. Na het sneeuwlandschap komen we in een landhuis met zwembad en zalig uitzicht. De leerlingen springen meteen in het water.

’s Avonds nemen we de mini-metro om te gaan eten in Perugia. Ook hier super-de-luxe uitzichten en heel charmante pleintjes, steegjes en gebouwen.

Meer foto's.

Dag 8: We stonden mooi op tijd op de universiteit van Perugia, facoltà di ingegneria, maar ons bezoek was precies over het hoofd gezien. Er was een feestelijke stemming met afstuderende studenten, bloemen en confetti . Onze chemie-workshop veranderde in een rondleiding in het labo voor bodemonderzoek. We werden overdonderd door de hoeveelheid informatie die in het Engels over ons werd uitgestrooid. Niet gemakkelijk, maar wel interessant! Het labo bevatte een hoop technologische analysetoestellen voor bepaling van elementen als N, P, K, C en er liep een o.a. een onderzoek naar de invloed van microplastics op het bodemleven. Voor enkele leerlingen een herkenning uit hun persoonlijk onderzoeksproject. Enkele technieken die we op school leren worden hier in de praktijk gebruikt. Tof om te zien!

Dag 9: Oh, de geur van verse truffels! Een ware streling van de neusgaten of toch maar liever de neusgaten dicht? In Urbani Tartufi passeert 70% van de truffels van de volledige wereldmarkt. Ze worden gewassen en ingepakt in houten dozen om met een directe vlucht of een koerierdienst besteld te worden. Of ze belanden in één van de 800 soorten sauzen. Er worden zelfs bomen opgekweekt om daarna te inoculeren met truffelsporen en op het land te zetten. Enkel de witte truffels laten zich niet temmen, die kan je allen maar (uit het) wild eten.

Dag 10: Op de laatste dag dat meneer Brootcoorens en mevrouw Depestele bij ons zijn, bezoeken we een Etruskische necropolis. Het is 1 mei en dus maken we een culturele uitstap. Meneer Brootcoorens kan zich nog even helemaal uitleven in de verhalen van de Etrusken en hun invloed tot in onze huidige maatschappij.

Dan voelt het afscheid een beetje droevig, want we hebben toch al wat samen meegemaakt. Na een ‘verfrissende’ (lees: uitgeregende) stadszoektocht langs de mooiste bezienswaardigheden in Perugia kunnen we nog een keer genieten op restaurant. We verwelkomen twee nieuwe leerkrachten: mevrouw Van Betsbrugge en mevrouw Van Craenenbroeck. Op naar een mooi tweede deel van de stage!

Dag 11: We raken het gewend om met de minimetro te reizen … Vandaag trokken we terug naar de universiteit van Perugia. Daar volgde een boeiende uitleg over hoe pollen, schimmelsporen en andere levende deeltjes in de lucht rondom ons kunnen bemonsterd en onderzocht worden. Uiteindelijk leidt dat tot info voor mensen met pollenallergie, hulp bij crime scenes en een betere bescherming van oude kustwerken. Onder de microscoop zijn de pollen te zien als roze en de schimmelsporen als bruine vormen.

Meer foto's.

Dag 12:

Vandaag was de laatste “werkdag” van deze week. Om acht uur was iedereen paraat om te vertrekken naar Spoleto. Iedereen was opnieuw vroeg uit de veren, dus tijdens de autorit was het nog even tijd voor een dutje. We bezochten het bedrijf Monini, een van de grootste en bekendste olijfolieproducenten van Italië. De leerlingen hebben de productiehal en de laboratoria kunnen bezoeken en kregen uitleg over het volledige proces. Tijdens de middagpauze kregen wij de kans om enkele exclusieve olijfoliën te proeven. Echt lekker! Tussen de buien door hebben we ook één van de olijfboomgaarden van Monini kunnen bezoeken. Na het bezoek was er nog het verplichte verslag. Daarna is er unaniem besloten om afhaalpizza te eten om het weekend in te zetten! De leerlingen kunnen nu twee dagen ontspannen…

Dag 13:

Het tweede weekend in Italië begon met een stukje cultuur. We verkenden het beroemde stadje Assisi waar de geest van Franciscus nog rond dwarrelt. Morgen verhuizen we naar het wijndomein van professor Marco Fornatiari.

Meer foto's.

Dag 14:

De dag startte met de verhuis naar onze laatste locatie: het wijndomein van de familie Fanini, in de buurt van het Lago Trasimeno. We verkenden de streek via een ritje rond het meer en via een bezoek aan één van de eilandjes van het meer: Isola Polvese. ’s Avonds werd het weekend afgerond met een heerlijke maaltijd in een typisch visrestaurantje.

Dag 15:

De start van een nieuwe werkweek. Vandaag stond het bedrijf Aboca op het programma. Via een workshop, een museumbezoek en een rondleiding door de velden, maakten we kennis met allerlei geneeskrachtige planten. Aboca is een topbedrijf dat cosmeticaproducten maakt op basis van 100 procent natuurlijke plantaardige grondstoffen. Onze stagedag liep gesmeerd. Er werd opnieuw afgerond met gezellig samen tafelen.