Eindejaarsreis Tsjechië

Eindreis Tsjechië 2022 van de 6de jaars TSO campus Gelukstede.

Dag 1: na een lange nachtrit begonnen we de dag met een fotozoektocht in de hoofdstad Praag. De startplaats was het Strahov Monastery bovenop de heuvel en de leerlingen moesten aan de hand van foto's en vragen zich een baan wagen naar het belangrijkste plein van Praag met het standbeeld van Johannes Hus.

Dag 2: Skoda en Prachovsky Skaly.

Vandaag moesten we vroeg uit de veren om rond 8u30 te vertrekken naar Mladá Boleslav de stad van de 'Skoda-fabriek'. Uit elk gezin werkt daar minstens 1 persoon bij de fabriek. We bezochten het Skoda-museum en maakten kennis met de eigen fabricatie vanaf basisproduct tot afgewerkte auto. In de namiddag bezochten we de speciale rotsformatie van Prachovsky Skaly met een natuurwandeling van 2u onder deskundige leiding van een uitstekende gids ter plaatse.

Nadien nog een uurtje rijden naar het noorden in de bergen om ons te installeren in het hotel Pod Zviçinou. Bijna aan de eindbestemming zaten we vast in een doodlopend bos en moesten we rotsblokken verplaatsen om op onze bestemming te geraken. 's Avonds een gezellig kampvuur en bosspel.

In de namiddag begon de rondleiding met twee ervaren gidsen door de oude en de nieuwe stad van Praag. Onbekende plaatsjes werden voor ons ontdekt en uitgelegd.
Om 17u30 waren de leerlingen vrij om nog even te genieten van een gezellige avond en van de gastronomie.

Dag 3:
Vandaag hebben we een mooie beklimming gedaan naar de hoogste berg van Tsjechië: Snezka (Sneeuwberg) 1603m. Met de bus moesten we een klein uurtje rijden naar het startpunt van de wandeling waarna we onmiddellijk begonnen stijgen van op een hoogte van 600 m. Het eerste deel was een pittige klim maar hoe hoger je kwam hoe mooier de uitzichten. We trokken verschillende keren de grens over tussen Tsjechië en Polen. Bovenaan hadden we een prachtig 360 graden zicht  op het Reuzengebergte en delen van Tsjechië en Polen.
Na een pittige afdaling met mooie natuur uitzichten kwamen we in het skidorp Pec Pod Snezkou.
Na het avondmaal kwamen we gezellig samen aan het kampvuur waar vuurmeester Thomas Wens ons een warm en prachtig vuur bezorgde.

Dag 4:
Vandaag was het een mooie warme dag met heel veel zon. We bezochten deze ochtend de oudste waterkrachtcentrale van Tsjechië op de rivier Elbe in Hradec Králové. We leerden veel over de werking van vroeger en nu. In de namiddag maakten we een mooie stadswandeling in Hradec Králové en konden we nog genieten van vrije tijd in het park langs de rivier. 's Avond hadden we een quiz met de leerlingen, de algemene kennis van de leerlingen werd bevraagd. Het werd een gezellige laatste avond.